1 december 2011

Ingrediënten: Ras el Hanout

In de Black Eyed Pea soep van gisteren noem ik het ingrediënt ras-el-hanout. Omdat dit kruidenmengsel volgens mij niet heel bekend is, leek het me leuk om hier wat meer over te vertellen.

Ras el hanout (ook wel râs al hânout) is een kruidenmengsel uit de Marokkaanse keuken. De naam ras el hanout betekent zoveel als 'het beste uit de winkel'. Het is dus het topproduct van de winkeleigenaar.

       Ras el hanout. Bron.

Wat dit product zo bijzonder maakt is dat er geen standaard recept voor is. Ras el hanout wordt door iedereen anders gemaakt. Dit verschilt per streek, maar zelfs per persoon. Wel heeft het recept een aantal min of meer standaard ingrediënten, namelijk kardemom, kruidnagel, kaneel, koriander, chilipeper, komijn, nootmuskaat, peper en kurkuma. Wat er voor de rest in ral el hanout gaat verschilt dus, maar vaak zitten er meer dan 100 verschillende kruiden en specerijen in.

De bereiding van ras el hanout is simpel: alle ingrediënten worden gedroogd en daarna vermalen. Je zou het dus eventueel zelf kunnen maken.

Dit overheerlijke kruidenmengsel kan voor vele gerechten gebruikt worden. Denk aan het kruiden van vlees of vis, het gebruik in soepen en natuurlijk voor het bereiden van tajinegerechten.

    Tajine. Bron.

Mocht je nu geen zin hebben om je eigen kruiden te drogen en malen, dan kun je ras el hanout gewoon kopen bij de Marokkaanse supermarkt of online. Ik heb mijn ras el hanout gekocht bij gekruid.be.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...