22 januari 2012

Baba ganoush

Jaren geleden las ik in Grazia het eetdagboek van Miryanna van Reeden. Zij gaf aan dat ze bijna dagelijks baba ganoush at. Ik had werkelijk geen flauw idee wat dat was. Google vertelde mij dat het een dip of spread op basis van aubergine is. Een soort Arabische melitzano salata dus. Mijn interesse was gewekt, maar baba ganoush bleek in mijn little hometown niet zo makkelijk te vinden. De Marokkaanse supermarkt in de geboortestad van R. bracht echter licht in de duisternis. Hier lagen de bakjes Baba Ganoush voor het oprapen. Of nou ja, voor het afrekenen. Het is maar goed dat dit spul redelijk gezond is, want ik bleek deze spread heerlijk te vinden. Nog steeds werk in mijn eentje binnen 10 minuten zo’n heel bakje naar binnen.


Omdat zelfgemaakt meestal lekkerder is dan uit een pakje, moest ik natuurlijk wel zelf een keer baba ganoush maken. De conclusie uit het lezen van zo’n 20 recepten: aubergines roosteren en pureren zoals voor de melitzano, knoflook, tahin, olijfolie of yoghurt en citroensap. Met die ingrediënten in mijn hoofd probeerde ik de smaak zo goed mogelijk te benaderen van de smaak die ik ken. En met succes. Deze baba ganoush is bijna hetzelfde als die uit een bakje, maar dan nog net iets lekkerder. Vind ik. Heel bescheiden.


Ingrediënten:
  • 2 aubergines
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 1 grote bosui, fijngehakt
  • 1,5 eetlepel tahin
  • 3 eetlepels Griekse yoghurt
  • 1-2 eetlepels citroensap (ongeveer een halve tot een hele citroen)
  • Zout en peper naar smaak
  • Handvol koriander, fijngehakt

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Prik de aubergine rondom in met een vork en laat deze in de oven 45-60 minuten roosteren. Het vel moet geroosterd zijn en het vruchtvlees zacht. Laat de aubergines afkoelen.
  • Pel het vel van de aubergines en snijd het kroontje af. Als ze goed gaar zijn gaat dit heel makkelijk.
  • Doe de aubergine in een kom. Voeg hier de knoflook en bosui aan toe. Pureer dit met de staafmixer.
  • Meng de tahin, yoghurt, citroensap, koriander en zout en peper door de aubergine. Proef en voeg eventueel meer citroensap, zout of peper toe.
  • Zelf eet ik baba ganoush graag op brood, maar het is ook heerlijk op een toastje of om groentes in te dippen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...