19 mei 2012

Foodblogevent: Luchtige citroen-ricottapannenkoekjes met gekarameliseerde aardbeien

Het heeft even mogen duren, maar vandaag dan eindelijk mijn inzending voor het Foodblogevent van deze maand, georganiseerd door Caroline. Eerlijk gezegd vond ik het best lastig om iets met aardbeien te bedenken, vooral omdat ik het idee had dat alles al zo’n beetje gedaan was. Waar ik in het begin probeerde om vooral iets heel vernieuwends te maken, koos ik uiteindelijk voor iets dat me vooral gewoon heel erg lekker leek. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan.

Dit recept bleek namelijk zo veel lekkerder dan ik van tevoren al had gedacht. Op zich is het niks bijzonders maar de smaken kloppen gewoon. Ik vind het stiekem zelf zo lekker dat ik as we speak de portie op zit te eten die eigenlijk voor R. bestemd was. Ahum.

Mijn punt is: of ik nu win of niet, ik heb er in ieder geval een heerlijk recept aan overgehouden.


Voor 4 personen, pannenkoekjes aangepast van Nigella Lawson
Ingrediƫnten:
  • 250 gram ricotta
  • 125 ml melk
  • 2 grote eieren, gesplitst
  • Rasp van 1 citroen
  • 100 gram bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • Snufje zout
  • 2 theelepels zonnebloemolie
  • 400 gram aardbeien
  • 2 eetlepels roomboter
  • 2,5 el suiker

Bereiding:
  • Meng ricotta, melk, eigelen en citroenrasp tot een glad mengsel. Klop de eiwitten schuimig. Roer bloem, bakpoeder en zout door het ricottamengsel. Spatel hier de eiwitten doorheen.
  • Verwarm een anti-aanbakpan op middelhoog vuur met de olie in de pan. Bak 12 pannenkoekjes van het beslag. Je kan ze omdraaien als je bubbeltjes aan de randen van de pannenkoekjes ziet en de onderkant mooi goudbruin is. Houd warm in de oven.
  • Snijd de aardbeien in partjes. Doe een theelepel boter in de pan en voeg hier de aardbeien aan toe. Voeg hier meteen de suiker aan toe. Laat een minuut of 3 op hoog vuur bakken tot je karamel een donkerrode kleur heeft en bubbelt. Laat niet te donker worden. Zet het vuur uit en voeg de rest van de boter aan de aardbeien toe. Roer door tot de boter gesmolten is. Serveer 3 pannenkoekjes per bord met een flinke schep van de aardbeien. Maak eventueel af met wat Griekse yoghurt of slagroom.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...