9 augustus 2012

Le Puy-linzensalade met paprika, geitenkaas en munt

Omdat ik gek op linzen ben, en overal de naam Le Puy hoorde vallen, ging ik op zoek naar deze illustere peulvrucht. De conclusie was al gauw dat deze linzen in Nederland heel moeilijk te vinden zijn. Natuurvoedingswinkels verkopen wel neppers met een naam die er op lijkt, maar daar heb ik natuurlijk niks aan. Ik zat er een beetje op Twitter over te klagen toen Els ineens zei dat ze op vakantie ging naar Frankrijk en of ze misschien een pakje voor me mee moest nemen. Yes, please!

Toen de linzenpost na haar terugkomst in het Nederlandse bij mij in de brievenbus lag, moest er natuurlijk wel iets lekkers mee gemaakt worden. Deze salade leek me prima. De linzen zijn het belangrijkste onderdeel van de salade en de smaken worden gecombineerd met een paar van mijn andere favorieten: paprika en geitenkaas. Ach ja, Nigella weet nu eenmaal hoe ze een goed recept in elkaar moet draaien.

Ik moet zeggen dat Le Puy linzen de hype verdienen. Ze blijven stevig, hebben een lekkere smaak en doen het fantastisch in de salade. Kom je dus toevallig in Frankrijk, of zie je ergens anders een pak echte Le Puy linzen staan? Neem ze mee. En maak dit recept.




Uit Voor Altijd Zomer van Nigella Lawson
Ingrediƫnten:
  • 275 zachte geitenkaas
  • 1 citroen
  • 8 el extra vierge olijfolie
  • 1 tl gedroogde munt
  • 500 g Le Puy-linzen
  • 1 ui, doormidden gesneden
  • 3 tot 4 tenen knoflook
  • 1 el chili-olie
  • Maldon zeezout
  • 1 potje paprika in olie (325 g)
  • een bosje verse munt, gehakt

Bereiding:

  • Verkruimel de geitenkaas en marineer die in het sap en de geraspte schil van een halve citroen, de helft van de olijfolie en de gedroogde munt.
  • Doe de linzen met de doormidden gesneden ui en knoflooktenen en de chili-olie (ik heb olie met een half in de lengte doorgesneden pepertje gebruikt) in een grote pan water. Kook ze ongeveer 25 minuten of tot ze zacht zijn en laat ze uitlekken. Verwijder de ui en de knoflook en eventueel het pepertje.
  • Giet de rest van de olie over de nog warme linzen, bestrooi met zout en doe het sap en de geraspte schil van de andere halve citroen erbij. Laat de paprika's uitlekken en meng die door de linzen, dat gaat het makkelijkst met je handen.
  • Wanneer de salade op kamertemperatuur is, kun je de gemarineerde geitenkaas erbij doen en de salade bestrooien met veel gehakte verse munt. (voor 4 Ć  6 personen).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...