18 september 2012

Homemade pizza

Al zo vaak heb ik Wilma de meest heerlijke pizza’s zien bakken. En elke keer dacht ik weer dat ik het ook eens moest proberen. Blijkbaar was ik die gedachte ineens zat, dus heb ik deze week voor het eerst zelf pizza gebakken. Het resultaat? Heerlijk!

Onderstaand recept maakt gebruik van een pizzasteen. Ik heb geen pizzasteen, dus legde ik mijn bakplaat onderin de oven. Dat werkte prima, mijn pizza had ongeveer 15 minuten baktijd nodig. Dat kan per oven verschillen, dus kijk vooral wat voor jou werkt. Qua beleg koos ik nu voor mozzarella, tonijn en uien, maar natuurlijk kan je er op leggen wat je zelf lekker vindt. Enjoy!



Ingrediënten basis pizzadeeg (4 pizza’s):
  • 1 zakje droge gist (7 gram)
  • 1 theelepel suiker
  • 300 gr. warm water
  • 500 gr bloem
  • 10 gram zout
  • 1 eetlepel olijfolie
Bereiding:
  • Doe het warme water in een kom en roer er de droge gist en de suiker doorheen. Zeef de bloem met het zout in een grote kom, maak een kuiltje in het midden en giet het gistmengsel en de olijfolie erin. Vermeng alles eerst met een mes met een afgerond lemmet en daarna met de hand tot er een bal ontstaat. Laat de bal dan op een bebloemd werkvlak glijden, was en droog uw handen af en kneed het deeg 5-10 minuten tot het glad en soepel is en glanst. (5 minuten voor warme en 10 minuten voor koude handen) voeg in dit stadium nog geen extra bloem toe – een natter deeg is beter. Wrijf als het te veel plakt niet het deeg maar uw handen in met bloem. Het deeg moet vrij zacht zijn. Kneed er als het echt te zacht is een beetje extra bloem door.
  • Vorm een mooie bal van het deeg. Leg hem in een met olie ingevette kom, dek deze af met plasticfolie of een vochtige theedoek en zet hem ca. 2 uur op een warme, tochtvrije plaats tot het volume verdubbeld is.
  • Verwarm de oven op z’n warmste stand voor. Verdeel het deeg in 4 ballen en laat deze 10 minuten rusten.
  • Rol iedere bal uit tot een ronde lap. Bestrijk de pizza met tomatensaus.
  • Doe er daarna de eventuele groenten en pizzakaas. Leg de pizza op een (met bakpapier beklede) bakplaat en bak de pizza af. Baktijd is afhankelijk van de ovenstand, dus goed in de gaten houden.

Ingrediënten pizzaiolasaus (4 pizza’s):
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • wat verse basilicum
  • 1 blik tomatenblokjes (400 gr.)
  • zout en peper
Bereiding:
  • Verhit de olie in een pan en doe er knoflook en de tomaten bij. Laat alles 5-8- minuten pruttelen tot de saus dik is en glanst. Pureer het met de staafmixer. Breng op smaak met zout en peper en voeg de basilicum toe. U kunt deze gladde saus nog enigszins inkoken. 
  • Schep hem op het midden van de pizzabodem en spreid het met de bolle kant van een lepel in een rondgaande beweging over de bodem uit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...