8 november 2012

Zelf nougat maken

Volgens verschillende lezers, zoals onderaan te lezen, is dit geen goed recept. Ik heb er zelf toch echt de nougat op onderstaande foto mee kunnen maken, maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen. Als je dit recept dus alsnog uit wilt proberen, dan is dat op eigen risico. Nogmaals: ik had er zelf geen problemen mee, maar ik lijk de enige.

Volgens mij was het Hidde de Brabander die een tijdje geleden zei dat nougat het nieuwe ding in de culiwereld ging worden. Na de cupcakes, cakepops en macarons gaan we nu massaal nougat, of noga, maken. Ik vind het een topidee. Met nougat kan je immers eindeloos variëren. Verschillende noten, gedroogd fruit, stukjes chocolade, caramelslierten… De opties zijn eindeloos.

Voor mijn variant heb ik de basis gebruikt van Rudolph’s Nougat de Montelimar. De vulling heb ik wel omgegooid. Zo kon ik geen gekonfijte sinaasappelschil vinden en was ik te lui om het te maken. Dus ik gebruikte sukade. En in plaats van twee soorten amandelen en pistache, gebruikte ik een doosje gemengde noten van dezelfde hoeveelheid. Gezouten, want ik houd van de combinatie van zout en zoet. Maar doe vooral wat je zelf het lekkerst lijkt.





Ingrediënten:
  • 425 gram gemengde, gezouten noten
  • 350 g suiker
  • 125 ml water
  • 340 g honing
  • 3 eiwitten
  • 250 g sukade
  • 20 vellen wit eetpapier

Bereiding:
  • Bestrijk de bakvorm (20x20cm) met olie, leg er een bakpapiertje in en verdeel 10 vellen eetpapier over de bodem bedekt zodat de bodem bedekt is.
  • Breng suiker, water en honing aan de kook tot 140 ºC. Mix de eiwitten stijf. Giet langzaam de kokende siroop bij het eiwit tot de siroop helemaal is opgelost. Meng de noten en de sukade door het schuim. Verdeel het schuim in de vorm. Strijk de nougat goed uit. Bedek de bovenkant ook met eetpapier en laat 1 nacht opstijven. Snijd de nougat met een nat mes in kleine blokjes van 4x3 cm.
  • De nougat word harder als je hem op een rooster laat 'drogen'.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...